måndag 27 december 2010

Löpning, papaya och jakten på pengar




Tidsskillnaden gör att t.o.m. jag, som annars är sjusovare, vaknar tidigt och känner mig käck. I morse klockan 07 tog jag en löparrunda längs strandpromenaden, ivrigt påhejad av kommunalarbetare som städade stranden. Det var dock i varmaste laget, så i morgon skall jag försöka komma igång tidigare.

Från mina tidigare resor i Sydamerika vet jag att till frukost serveras nyplockade frukter av alla de slag, så även här. Det finns inget godare än att börja frukosten med en solmogen papaya, därefter en "lassie" (iskall yoghurt smaksatt med frukt, idag plommon) och sen antingen bacon och ägg eller bröd med goda ostar och skinka. Som avslutning kan man frossa i färsk ananas, melon, apelsin eller kanske t.o.m. en cherimoya.

Vanan att alltid ha en bankomat runt hörnet lyser med sin frånvaro här. Tog en promenad in till centrum av Punta Negra i eftermiddags för att fylla på förrådet av brasilianska reais. Det var lättare sagt än gjort. De två (!) automater som fanns var out of order. På växlingskontoren tog man inte kort och när jag försökte växla in en amerikansk 100-dollarsedel hade man inte tillräckligt med växel i brasiliansk valuta. Tack och lov så tar man kort i många butiker, så jag fick köpt nya flip-flop, vatten och en flaska cachaca.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar