torsdag 6 januari 2011

Nyårsafton i Barra do Cunhau och kackerlackor





På Nyårsafton tog vi taxi de drygt åtta milen söderut till byn Barra do Cunhaú där vi fått hyra ett hus av goda vänner. Vägarna är bitvis mycket bra med svensk motorvägsstandard, men däremellan tvättbräda och höga vägbulor. Huset ligger i ett område, Villa Brasil, som ägs och drivs av svenskar. Byn ligger vid floden Cunhaús mynning i Atlanten och omges av härliga vita stränder. Byn är liten och till skillnad från Punta Negra märker man här fattigdom på ett helt annat sätt. Trots detta är befolkningen mycket vänlig och man känner sig inte det minsta rädd för att promenera omkring.

Vi åt en utsökt lunch på en italienskinspirerad restaurang och sen åkte Ivan och Anders in till Canguaretama för att provientera. Det var tydligen en mycket speciell upplevelse som grabbarna gärna pratade om. Under tiden tog Henrik och jag huset i besittning och en av mina första upplevelser var en kackerlacka av megaformat. Givetvis fanns den inne i badrummet när jag skulle duscha. Jag ljuger inte om storleken när jag säger att den var minst 10 cm lång. Mitt skrik hördes säkert över hela Atlanten!

På nyårsaftons kväll åt vi en måltid ute på verandan i 25-gradig värme och fram mot midnatt kom grannarna över och vi skålade in det nya året tillsammans och tittade på fyrverkerierna över Baía Formosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar